Deset základů Taijiguanu

Mistr Jang Čeng-fu Zaznamenal Čchen Wej-ming

1. Vyrovnání hlavy
Stůjte rovně a držte hlavu a krk přirozeně zvednuté, mysl koncentrujte na vrchol. Nebuďte deformovaní nebo napjatí, jinak nemůže krev a vitální energie hladce kolovat.

2. Správná pozice hrudi a zad
Držte hruď lehce zataženou, to umožní klesání dechu do tan-tchienu (spodní břicho). Nevystrkujte hruď, jinak se vám bude špatně dýchat a budete mít "vršek těžký".
Velká síla může být vytvořena pouze tehdy, pokud držíte vitální energii ve spodku břicha.


3. Uvolněnost pasu
V lidském těle je pas nejvlivnější část. Když uvolníte pas, vaše dvě nohy budou dost silné k vytvoření pevného základu. Všechny pohyby závisí na akci boků, jak říká rčení: "Vitální síla přichází z pasu". Nepřesné pohyby v Tchaj-ťi-čchüanu pochází z chybné práce pasu.

4. Plný a prázdný postoj
Velmi důležité v Tchaj-ťi-čchüanu je rozlišovat mezi "Sü" (prázdný) a "Š'" (pevný). Když přenesete váhu těla na pravou nohu, potom je pravá noha pevně zakořeněna v zemi a levá noha je v prázdné pozici. Když je vaše váha na levé noze, potom je levá noha pevně zakořeněna v zemi a pravá je v prázdné pozici. Jen tímto způsobem můžete obratně a bez úsilí pohybovat svým tělem, jinak budete pomalí a neohrabaní v pohybech a nebudete schopni zůstat na nohách stabilní a pevní.

5. Snížit ramena a lokty
Udržujte ramena v přirozené, uvolněné pozici. Když zvednete ramena, čchi se zvedne s nimi a celé tělo bude bez síly. Měli byste také držet lokty dolů, jinak nebudete schopni uvolnit ramena a lehce se pohybovat. 

6. Používejte mysl místo síly
Mezi lidmi praktikujícími Tchaj-ťi-čchüan lze často slyšet následující komentář: "Používáme zcela mysl, ne sílu". Při praktikování Tchaj-ťi-čchüanu je celé tělo uvolněné a v žilách či kloubech není ani kapka strnulosti nebo nemotorné síly bránící pohybu těla. Lidé se mohou ptát: "Jak se může zvětšit síla bez cvičení síly?". Podle tradiční čínské medicíny je v lidském těle systém cest zvaný ťing-luo (nebo meridián), které spojují vnitřnosti s různými částmi těla, tvoříce z lidského těla spojený celek. Když ťing-luo neobsahují překážky, koluje vitální energie tělem bez zábran. Ale když jsou ťing-luo naplněné strnulou silou, energie nemůže kolovat a tělo se nemůže volně pohybovat. Proto by se měla používat mysl místo síly, aby vitální energie následovala bdělou mysl či vědomí a kolovala celým tělem. Neustálým tréninkem budete schopni získat nefalšovanou vnitřní sílu. To je, co experti Tchaj-ťi-čchüanu nazývají: "Lehké v projevu, ale silné v základu."

Mistr v Tchaj-ťi-čchüanu má ruce silné jako železné tyče obalené v bavlně, které obsahují úžasnou sílu. Boxeři "Vnější školy" (větev wu-šu s důrazem na útok, oproti "Vnitřní škole" s důrazem na obranu) vypadají silně když projevují sílu, ale když přestanou, síla už neexistuje. Je to proto jen povrchní druh síly.


7. Koordinace horních a spodních částí
Podle teorie Tchaj-ťi-čchüanu je kořen v chodidlech, síla se vytváří v nohách, je řízena pasem a projevována prsty. Chodidla, nohy a pas tvoří harmonický celek. Když se ruce, pas a nohy hýbají, měly by oči následovat jejich pohyb. Tím je myšlena koordinace horních a spodních částí. Pokud se některá část přestane hýbat, potom pohyb nebude spojitý a stane se zmatečným.

8. Harmonie mezi vnitřní a vnější částí
Při praktikování Tchaj-ťi-čchüanu se soustřeďujeme na mysl a vědomí. Odtud rčení: "Mysl je velitel a tělo je jeho poddůstojník." S klidnou myslí mohou být pohyby jemné a ladné. Pokud se uvažuje celek, jsou pouze Sü (prázdný), Š' (pevný), Kchaj (otevřený) a Che (uzavřený). Kchaj neznamená jen otevření čtyř údů, ale také mysli, Che znamená uzavření mysli i čtyř údů. Perfektnosti se dosáhne, když se spojí tyto dvě a vnitřní a vnější části se zharmonizují do jednoho celku.

9. Důležitost nepřetržitosti
V případě "Vnější školy" (která upřednostňuje útok) boxování, projevovaná síla je stálá a pohyby nejsou spojité, někdy jsou prováděny a někdy ne, což dává protivníkovi možnost získat výhodu. V Tchaj-ťi-čchüanu se zaměřuje pozornost na mysl místo na sílu, a pohyby od začátku do konce jsou spojité a v nekonečném kruhu, "jako řeka která stále přitéká a nemá konce" nebo "jako namotávání vlákna bavlny z kokonu".

10. Klid v pohybu
V případě "Vnější školy" boxování, důraz je na skákání, bouchnutích, úderech a vynaložení síly, proto člověk často po praktikování lapá po dechu. Ale v Tchaj-ťi-čchüanu se pohyb mísí s klidem a zatímco se člověk pohybuje, udržuje klidnou mysl. Při praktikování sestavy platí - čím pomalejší pohyb, tím lepší výsledek. Je to proto, že když jsou pohyby pomalé, může člověk pomalu dýchat a dech klesá do tan-tchienu. Má to uklidňující účinek na tělo a mysl.

Žáci Tchaj-ťi-čchüanu tomu lépe porozumí pozorným studiem a neustálým praktikováním.

(Přeloženo z anglického originálu)

200px-Yang-single.jpg
Taiji-shiatsu 775 997 335

Moskevská 27/14, Liberec 1
II. poschodí Sídlo Centra zdraví Taiji-Shiatsu Liberec

Aktuální články

TAO A ÚSILÍ V HLEDÁNÍ PRAVDY

23. 06. 2021

Pokud někoho přitahuje taii, nebo čchi-kung příčinou může být mimo jiné i podvědomá potřeba něčemu životně důležitému se naučit. Objektivní mysl si sa...

Rychlejší léčba zlomenin

10. 06. 2021

Myslíte si, že zlomenina se dá léčit jen fixací a ortézou? potom jste na omylu, tento článek napoví mnohem více.....

všechny články