Čchi-kung -Gigong

 

Čchi-kung je umění práce s vnitřní nergií

Naše existence je závislá na neviditelné síle, kterou Číňané nazývají čchi, Japonci Ki a Indové prána. Čchi je původní příčinou života a smrt je pak důsledkem jejího totálního vyčerpání. Proto hojná čchi činí lidskou bytost živou, bdělou, zdravou a přítomnou, naopak slabá způsobuje celou řadu nemoci, předčasné stárnutí a chronické potíže. Čchi je jako benzín do motoru, když je ho málo, nebo je špatně namíchaný, automobil nepojede. Životní síla se skládá z prenatální a postnatální složky. Okamžikem početí získáváme od rodičů energetický základ, který se nazývá prenatální podstatou. Z něho čerpáme až do své smrti, kdy je veškerá čchi vyčerpána. Abychom s touto čchi dokázali lépe hospodařit, doplňujeme ji postnatální složkou, kterou získáváme především z dechu a potravy, ale též z nadstavbových rituálů jako je třeba meditace nebo cvičení čchi-kung. 

V našich poměrech jsme vlivem tradice a kultury k fenoménu čchi téměř indiferentní, ale zcela jinak je tomu v asijských zemích, a především pak v Číně, kde má vztah k životní energii dlouholetou tradici. Z takového pohledu by se mohlo zdát, že ten, kdo čchi nevnímá a neumí s ní pracovat, nemůže ani plnohodnotně žít a ať se to komu libí, či nikoli, něco na tom je. Životní síla je naší neodmyslitelnou součástí a je dobré poznat její vlastnosti a projevy, neboť tím můžeme předejít celé řadě přehmatů způsobených neschopností přizpůsobit se proměnám života.    

Na začátku života jsme plní pohybové energie Jang, ve středních věku se tento poměr vyrovnává s klidovou energií JIN a na sklonku našich dní se poslední zbytky JANG vyčerpají, takže zůstane jen klid - JIN. Tyto cykly je třeba respektovat a pokud záměrně vůlí doháníme ujíždějící vlak, můžeme si způsobit celou řadu potíží. Tímto chápáním a následně upraveným jednáním se uchovává síla a zpomaluje proces stárnutí.  

Pro běžného člověka v rámci čchi kungové praxe zcela postačí, když se naučí zklidnit mysl, porozumí principům jin a jang a naučí se dýchat bránicí. Tím udělá pro sebe opravdu hodně. V pozdějších fázích cvičení může otevřít a propojit tři tchan-tieny, neboli tři okruhy vědomí. Toto cvičení má hodně společného s indickou Kundalini jógou a cvičení čakramů.  (Není to nic nebezpečného a je to součástí naší nevědomé přirozenosti).

Celý čchikung se dá rozdělit na několik vývojových etap, z nichž první je tzv. wei gongová praxe. Předpona Wei znamená vnější a zahrnuje práci s formopu, neboli správné pozice těla a jednoduché pohyby stimulující příslušné šlacho svalové linie, které blahodárně působí na energetickou rovnováhu organizmu. Mezi tato cvičení patří například známých Osm kusů brokátu, ale též statický soubor Zhan Zhuang, neboli stát jako strom. 

Relativně pokročilejší praxe je pak tzv. nei gong. Nei znamená vnitřní a dává tušit, že primární přístup k celému cvičení se neodehrává na povrchu, jak bylo běžné dříve, ale zevnitř. V praxi jde o schopnost uchopit jako primární představu (např. pohyb stoupání končetiny vzhůru). Tuto představu vnímáme jako prvotní, naplno se s ní ztotožníme a spojíme ji s nádechem a příslušným pohybem. Takto cvičíme jako celek, tedy nejen samotné tělo a spící pozornost jak bývá na začátečnické úrovni častým zvykem. Tímto přístupem se odstraní z cvičení spousta napětí a tlaků, přičemž naplňujeme pravidlo mysl aktivuje čchi a čchi hýbe tělem. Koordinací dechu, představy a pohybu je naplněna základní podmínka principu Tao-jin. V tomto cvičení vše vychází z vnitřní vize a to je pro spirituální praxi velmi důležité.  

De facto si takto můžeme velmi dobře uvědomit přirozený běh věcí, který Číňané nazývají Wei wu wei, a ve spirituální praxi je obrazem meditujícího, který je především nezasahujícím pozorovatelem. Na této úrovni je možno aktivovat nemyšlení a tím realizovat vědomý klid, který je balzámem na naši jinak přetíženou mysl.

Chikung můžeme dále rozdělit na zdravotní, bojový a spirituální.

Mezi zdravotní čchi kungy patří klasika weigongové i neigongové praxe, bojový čchikung je Taijiguan a spirituální čchikung nastává prohlubováním praxe aktivního nemyšlení a spojení s podstatou, nazývající se nirvána, nebo jinak samádhi.

Čchikung, stejně jako shiatsu funguje nejlépe na lidech, kteří mají problémy a musí něco zásadního změnit nebo řešit. Tím chci říci, že čchikung ze zvědavosti, nebo pro zábavu není ideálním řešením i když jej nezatracuji. K praxi čchikungu je třeba přistupovat zodpovědně a její účinky je možné prohloubit vhodnou stravou, odloučením od stresujících faktorů, umírněnou askezí, změnou životosprávy a podobně.

Závěrem rovnováhu v rovnováze neodhalíme, k uvědomění určitých věcí a vztahů je vždy zapotřebí opačných antagonizmů, a tak ani rovnováha není a nemůže být hodnotou trvalého charakteru, nýbrž proměnlivou veličinou, ke které se jako probuzené, vědomé bytosti máme tendenci vracet.

 

   ukázka skupinového Wuji qigongu (nejlepší je cvičit venku v přírodě)

CO CVIČÍME 

související články: 

 

O ROVNOVÁZE ENERGETICKÉHO TĚLA ČÁST I

BIOELEKTŘINA ČCHI ZDROJ VEŠKERÉHO ŽIVOTA ČÁST II

TAJEMNÝ KLÍČ K VYVAŽOVÁNÍ KCHAN A LI ČÁST III

OHNIVÁ, VODNÍ A VĚTRNÁ CESTA ČÁST IV

KCHAN A LI PRAKTICKÁ CVIČENÍ ČÁST V

 

 

 

Taiji-shiatsu 775 997 335

Moskevská 27/14, Liberec 1
II. poschodí Sídlo Centra zdraví Taiji-Shiatsu Liberec

Aktuální články

NÁPLŇ KURZŮ TAICHI

24. 10. 2020

Pomalu se blíží září a to je čas otvírání nových kurzů taiji. Než ale začnete, možná vám přijde vhod tento článek, který stručně a jasně přibližuje té...

O LÉČIVÝCH ÚČINCÍCH KOSTIVALU

24. 10. 2020

seznamte se kostivalem a jeho využitím

všechny články